7 élelmiszer, amit sose adj kutyádnak, ha élve akarod látni!

Ki ne ismerné azt a nézést, amit akkor látunk, mikor kutyánk vacsoraidőben produkál az ebédlőasztal mellett állva. Nehéz ellenállni a kísértésnek, hogy legalább egy apró ételdarabkát ne ejtsünk le a földre kedvencünk számára. Vannak olyan ételek, melyeket még a könyörgő szemek láttán sem adhatunk kutyánknak, hiszen ezek elfogyasztása után felkészülhetünk szeretett kisállatunk elvesztésére.

dog-eating-rice.jpg

1. Szőlő

Kétszer is gondolja meg mielőtt egy hatalmas szőlőfürtöt tesz kedvenc kutyusa táljába. A gyümölcsben található anyagok toxikus hatással vannak a kutyára, így a szőlő vagy mazsola elfogyasztása veseelégtelenséget okozhat kedvencünknek és akár három napon belül el is pusztulhat.

szolo.jpg

2. Csokoládé

Nagyon sok kutyus könyörög a csokiért.  Az én kutyám, Picur, miután csokit ettem percekig képes szaglászni a szám körül, mert érzi az elfogyasztott édesség illatát. Ne engedjünk a kísértésnek és ne adjunk kutyánknak a számára életveszélyes koffeint és teobromint tartalmazó csokiból.Hányást, kiszáradást, rohamokat és végső esetben halált is okozhat a túlzott csokoládéfogyasztás.Minél sötétebb egy csokoládé, annál veszélyesebb háziállatunkra nézve.

3. Hagyma és fokhagyma

A hagyma olyan vegyületeket tartalmaz, mely károsítja kutyánk vörös vérsejteit. Ha az állat sok hagymát eszik, kedvtelenné és gyöngévé válik, egyes esetekben még vérátömlesztésre is szüksége lehet.

hagyma.jpg

4. Alma magok

Az alma önmagában nem káros kutyánk számára, azonban az alma magja igen. Halálos cianid tartalmú anyagot tartalmaznak, bár kis mennyiségben nem károsítják a szervezetet, nagyobb adag, vagy hosszan tartó fogyasztás esetén viszont görcsöket, hiperventillációt okozhatnak.

5. Csontok

Ki ne látott volna már olyan kutyát, aki egy hatalmas velőscsontot rágcsál. Ezzel nincs is probléma, azonban a könnyen törő csirkecsontok fogyasztását kerülnie kell valamennyi kutyának, hiszen a szúrós, törött csontvégek nagy bajt okozhatnak, kilyukaszthatják az állat belét, ami miatt súlyos problémákkal kell majd szembenéznie.

6. Tej és sajt

A kutyák szervezete nem termel olyan enzimet, ami képes lebontani a tejben található laktózt, így ezek fogyasztásakor hányás, hasmenés és egyéb emésztési problémák jelentkeznek nála. Ne adjunk neki ilyen megterhelő ételeket.

7. Kelt tészta

Ha történetesen otthon készítjük el a kenyeret, vagy sütit sütünk kelt tésztából, még véletlenül se kerüljön a kutya közelébe a nyers tészta. Ennek elfogyasztása puffadást okoz, ami nemcsak a kellemetlen bélgázokat fogja eredményezni, hanem súlyosabb esetben a gyomor puffadása, az állatnál halált is okozhat.

Óvjuk meg házi kedvenceinket minden bajtól, vigyázzunk mivel etetjük őket.

<<HASZNOS VOLT A CIKK? OSZD MEG BARÁTAIDDAL, ISMERŐSEIDDEL IS! >>

A bejegyzés trackback címe:

https://haziallatkedvelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7711654844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pajaci 2016.09.01. 15:54:32

A kutya mindenevő, évezredek óta. A kutyának (is alig) látszó szerencsétlen lényeket meg táppal kell etetni, és kötött pulóverben kell járatni.

2016.09.01. 16:00:08

A kutya 10-100 ezer éve él (pontos szám nincs) az ember mellett, olyannyira, hogy természetes élőhelye sincs is (az a farkas, még mielőtt..), tehát az ember nélkül elpusztul. Ez alatt a jónéhány évezred alatt azt evett, amit az ember adott neki. Ha tehette húst, ha nem, akkor moslékot. Szóval elég jól alkalmazkodott a vegyes táplálékhoz.
Veszélyes rá a xilit, a teobromin (kakaó) nagyon nagy dózisban, de kábé ennyi. Meg egy tűhegyes csirkecsont fizikai sérülést tud okozni nyilván, ha mohóságában egyben lenyeli.
A cikk végére még vártam volna egy szárazeledelt dicsőítő bekezdést, de majd az a következő cikk lesz gondolom. :)

rbalint88 2016.09.01. 16:00:43

Xilitnek több helye lett volna a cikkben, mint a csirkecsontnak. amit FŐZVE, SÜTVE tényleg nem szabad adni, ahogy semmilyen más csontot sem.
Szőlőt eszi a kutya magától is, ahogy az almát se magozza ki, ha feleszi az almafa alól. Miénk szereti a fokhagyma ízét is (darált, olívaolajos fokhagymát lenyalja a kanálról), de mennyiséget nem kap belőle. Paradicsomot is szereti, pedig állítólag az is rossz neki...
Egyszer megevett egy tányér csokis sütit is, attól se lett semmi baja.
Viszont penészes kenyértől 3 napig fosott, hogy száradna le a galambetető vénasszonyok keze!

a keresztényeket bántani tilos 2016.09.01. 16:04:55

A kutyám elfogyasztott egy fél tábla étcsokit, amit valahogy megszerzett az asztalról. Beszéltem orvossal, mondta, ha tünetei vannak, vigyem be. Nem voltak, megúszta.

Ha ég a pocakja, általában (orvosi ajánlásra) pici tejet adok neki, eddig még mindig jobban lett.

Petra033 2016.09.01. 16:12:34

Ami ugye kimaradt a cikkből, hogy mindez természetesen a kutya súlyával arányban.
Teház az én 80 kilós kutyáim ehetnek csokit, almát (azt a szörnyű ciános magot az ember is megeszi és mégse hal meg), szőlőt, bármilyen csontot nyersen, tésztát, hagymát, sajtot.
egy másfél kilós kutyának hívott izé ezt nem teheti meg.

wilhelmina 2016.09.01. 16:27:41

Nos, az egyik gyerekkori keverék kutyám, aki olyannyira keverék volt, hogy a fél utca keveredett benne, olyan szép kis bélgyulladást kapott a csöves csirkecsonttól, hogy éppencsak megúszta. Pedig állandóan ezt mantráztam nagyanyámnak, hogy NE adjon neki, de ő akkor is.
Szóval, nem keverék-vagy fajtatiszta a kérdés.

she_wolf 2016.09.01. 16:27:50

@pajaci:
A fogazata alapján az ember is mindenevő. Mégsem venném a bátorságot, hogy elássam a kertben , majd egy pár nap múlva előkaparjam és megegyem az ebéd maradékát.
A kutya simán megteszi, semmi baja tőle.
A tenyésztés/túltenyésztés az ember istent játszani akaró megnyilvánulása egy bizonyos határon túl:(

wilhelmina 2016.09.01. 16:31:06

(Amúgy a felsoroltak közül valóban a xilit hiányzik, pedig az tényleg erős méreg, nemrég pusztult bele egy tenyésztőnél vagy 3 kutya, csak mert a xilittel készült süti széléből adott nekik. A szőlőt viszont nem hinném, hogy mérgező, nálunk amit elértek, mindig lelegelték a szőlőt:)

she_wolf 2016.09.01. 16:31:36

@Petra033:
A cikkből az is kimaradt, hogy a kerülendő cuccok azokra vonatkoznak elsősorban, akik rendszeresen, és tudatosan tömik ilyenekkel a kutyákat, gyakran pontosan azért, mert emberszámba veszik a kedvenceiket:(

robogó 2016.09.01. 16:32:20

Volt egy farkaskutyám hamarabb leette a szőllőtt mint én.A malamutomnak halszálka csirkecsont mindegy volt ,köszöni szépen él és virul.

robogó 2016.09.01. 16:33:00

Volt egy farkaskutyám hamarabb leette a szőllőtt mint én.A malamutomnak halszálka csirkecsont mindegy volt ,köszöni szépen él és virul.

wilhelmina 2016.09.01. 16:34:25

@micsoda?: Az nem angol bulldog, hanem egy mopsz:)

wilhelmina 2016.09.01. 16:37:44

Meg a fokhagyma...nehogy már. Mindig raktam a kajájukba, a világon semmi bajuk nem lett...féreghajtónak sem utolsó.

hegyilany 2016.09.01. 16:39:15

A fentieken kívül: sok kutya (meg pl. a rókák is) szereti a szőlőt és az égadta világon semmi bajuk nem lesz tőle. A dalmatánk meg többször irtózatosan bezabált csokiból (lopkodta, kicsomagolta :- ) ) és szintén nem lett baja. Sajt/tej/joghurt - ezt is eszi a két mudi, meg anno a kuvaszunk is. Erdélyben is sokat láttam, hogy a kutyának tejet, savót adnak rendszeresen. Az almamag meg... mennyit almát kell megenni könyörgöm, hogy a magjából elég cianid összejöjjön?

Dr_utcai_arcos 2016.09.01. 16:45:00

@wilhelmina: nálunk is állandó versenyfutás volt a szőlőérés, de az a rohadt dög kb 160 centiről is le tudta zabálni. Lehet, abba pusztult bele 15 évesen, és ha jobban figyelünk, már 30 lenne....

gorillaso 2016.09.01. 16:53:09

ATYAÉG MEKKORA GYÖKÉR A CIKKÍRÓ. NEHOGY VALAKI BESZOPJA AZ EGÉSZ NETTÓ ÖKÖRSÉG.

decoati 2016.09.01. 17:00:42

Nem tudom, mennyi reklám van az oldalon? Kiszedi az adblock.
A szőlőt nálunk is folyamatosan lezabáják a kutyák.

she_wolf 2016.09.01. 17:03:22

@hegyilany:
A csokira azért szerintem ügyeljetek!:)
Nem azzal van baj, hogy a kakaó teobromint tartalmaz, hanem azzal, hogy az nem ürül, hanem felhalmozódik a szervezetben!

Bedi 2016.09.01. 17:10:14

Sokan írják, hogy ha a csont gondod okozna, már kipusztultak volna a kutyák.

Hát, én láttam gyerekkoromban kutyánkat pusztulni, mert kiszúrta a belét a csont.
Általában igaz, hogy a kutyák bírják, de lehet, hogy pont a tied lesz az egy az ezerből, amelyik belepusztul.

Elek Heck 2016.09.01. 17:10:31

Csak a statsztika kedveert: az enyem lelegeli a szolot es imadja a tejet. Immaron 11eve ...

kacsa. 2016.09.01. 17:17:16

A xilitet én is hiányolom, ahogy a nyers sertéshúst is (főként az Aujeszky-betegség miatt).

A szőlőt a mi kutyánk majdnem fejmagasságig leszüreteli, ha nem szedjük le elég gyorsan. Annál jobban talán csak a körtét és a diót szereti, de valahogy a hullott sárgabarack és a szilva is el szokott tűnni a földről. Most vagy láncra kötöm szegényt, amíg ezek érnek vagy reménykedem, hogy hátha nem olyan komoly a veszély. Az eddigi 10+ éve alatt szegény állatnál inkább az utóbbit választottam.
A csirkecsont nálam örök dilemma: egyfelől van aki azt mondja, hogy káros és ebben lehet logika, másfelől meg az elmúlt párezer évben nem volt sok lehetőségük válogatni és mégis itt vannak. Könnyen lehet, hogy a kutya méretétől is függ.

Asztalnál etetés: na ez az, amit nagyon nem szeretek! Ismerősöknek mindig is mondtam, hogy két dolgot tilos: ütni a kutyámat és (asztalnál) etetni. Régebben egy bográcsnyi gulyást ott lehetett hagyni az orra előtt, tudta, hogy az nem az övé, majd később kap tőlem a táljába. Aztán valamelyik csekély értelmű ezzel szórakozott (biztos csak poénból tiltom meg...), na azóta megy az asztalnál koldulás és lopás, ha a kertben eszünk.

Bobby Newmark 2016.09.01. 17:20:12

@okatona: Láttál te már kutyaszart? Ami háromnapos, fehér, és kemény? Na, az a fehér és kemény a csont.

Bobby Newmark 2016.09.01. 17:20:53

@she_wolf: Ja, és éppen ezért a kutya meg nem az.

Bobby Newmark 2016.09.01. 17:21:57

@Elek Heck: Az mondjuk kutyánál majdnem lényegtelen, hogy mit imád és mit nem. Attól még foshat tőle, hogy imádja. Mondjuk más baja a tejtől nem nagyon lesz.

wilhelmina 2016.09.01. 17:25:47

Ja, és most jutott eszembe: az avokádó! Mondjuk nem hinném, hogy jellemzően vki avokádót etetne az állataival, de én is csak nemrég tudtam meg, hogy kutyára-macskára igen veszélyes.
A nyers sertéshús tényleg rizikós, bár állítólag a magyar sertésállomány mentes az Aujeszky-kórtól. Ennek ellenére én se adnék ilyet, se nyers marhahúst.

1kutya 2016.09.01. 17:39:33

ezt a csontos baromságot hagyjátok már (még állatorvostól is hallottam manapság, jól le is hülyéztem)! a kutyának olyan savas a gyomra, hogy az azon átmenő csont nem hogy a beleit, de egy kínai árus lufiját sem szúrná ki, mert gyakorlatilag a gyomron átérve "folyóssá" válik. bakker mielőtt leírtok valamit, olvassatok állatélettant!!!

2016.09.01. 17:43:22

@wilhelmina: Hát nyers marhahóst ne is, azt nkább te edd meg bifszteknek ;)

Szelid sunmalac 2016.09.01. 17:57:57

@she_wolf: a mienk ketpofara zabalta a csokit egesz eleteben 17 evesen ment el.

micsoda? 2016.09.01. 18:04:07

@wilhelmina: Köszi, nagyon hasonlít az én kutyámra:)

pajaci 2016.09.01. 18:09:46

@she_wolf:
A kutya az emberrel ellentétben, valóban mindenevő.

Ballaja 2016.09.01. 18:19:23

Na először is, a kutyáim mindig is szerették a csontot és nem tudom,h itt eddig milyen kutyákról volt szó, de sose habzsolták mohón be a csontot (ami során nagyobb csontszilánk tényleg veszélyes lehet) és semmilyen kaját. Szép kényelmesen,komótosan elrágcsálták, szétrágták apró darabokra, sőt a földre is visszaejtették egy részét,ha túl nagynak találták. A csont ropogtatása rágása még jó is a foguknak, úgy vannak vele mint mi a chipsszel :)
A gyümölcsök pedig, mint az emberek a kutyák is különbözőek, az egyik kutyám szereti a szőlőt,diót, dinnyét sőt még a sütőtököt is. A másik meg igazi vega :) zöldségek minden mennyiségben, de gyümölcs az nem.

szita szita péntek 2016.09.01. 19:01:45

Nem értem miért kell a dolgokat démonizálni.

- Amiket a kutya magától nem enne meg: szőlő, foghagyma, hagyma, alma. Nem is értem miért kell ezekkel foglalkozni. (Hagymafélék a kutyának adott élelmiszer maradékokban lehetnek, de emelje fel a kezét aki kutyája gyengévé, erőtlenné válik a pörkölt maradék behabzsolása után!)

- Amiket értelmes ember nem ad a kutyának: csokoládé, sajt. Elsősorban azért nem mert ezek túl értékesek ahhoz, hogy kutyatáppá váljanak. Ennyiért vehetsz színhúst és azt a kutya is jobban szereti (jobban neki is való).

- Amit marha régóta folyamatosan esznek/kapnak a kutyák és mégsem döglenek halomra: csontok, tej. Nem kétlem, hogy a csöves csont okozhat problémát, de azt igen, hogy olyan gyakori lenne ez amivel érdemes foglalkozni. A tej szintén lehet nem ideális, de több olyan kutyát is ismerek, ami viszonylag rendszeresen kap, ám a jelzett tünetek soha senkinek nem tűntek fel a környezetemben.

- Amihez a kutya nem fér hozzá: kelt tészta. A kutya helye a szabadban van, ahol az egy négyzetméterre eső kelt tészta koncentrációja elenyésző. Nem kétlem, hogy vannak olyan lakásban tartott kutyák, akiknek lehetősége van bejutni a konyhába, ne adj isten belelefetyelni az edénybe. Az ő gazdájuktól azt kérdezném, hogy mégis akkor milyen higiénés körülmények között élnek? Nem lehet-e, hogy nagyobb probléma az, hogy a kutyával egy tálból lakmároznak, mint az állat egészsége? (+ Nem tennének e jobbat az állatvilággal, ha nem tartanának lakásban kutyát, de ez más kérdés.)

Miközben kimaradt, hogy humán gyógyszerek (pld fájdalom csillapítók, gyulladáscsökkentők) beadása a kutyának mennyire veszélyes - holott ez szerintem messze nem példa nélküli...

she_wolf 2016.09.01. 20:14:43

@Bobby Newmark:
Jaja! Az ragadozó:) Eredetilag. Most már inkább amolyan háziasított ragadozó. Csak mi akarunk már belőlük is vegákat csinálni:(

she_wolf 2016.09.01. 20:16:04

@pajaci:
A disznó például igen! Az mindenevő. Mint az ember. Néha nem is tudni melyik egyed melyik fajhoz tartozik:(

Thomas Dantes 2016.09.01. 20:19:29

@Terézágyú: Nem. A csokoládéban lévő egyik anyag minden kutya számára mérgező lehet, attól függ mekkora a kutya . Kisebb fajta, kevesebb csokitól is rosszul lehet. Egy nagyobb még gond nélkül megehet egy kis falatot.

Thomas Dantes 2016.09.01. 20:20:11

@Terézágyú: Attól még hogy óh anyám-ozol bizony előfordul ilyen.

Thomas Dantes 2016.09.01. 20:22:10

@Lexa56: Ekkora szakértőt. Feltűnt hogy róka az egy másik faj? Ja, olyan hogy farkaskutya nincs.
Olyan ne szólaljon meg se, aki azt mondja hogy farkaskutya. Tudom hogy vidéken 20 éve mire használták ezt a kifejezést, de azóta némi tudást fellehetett volna szedni. Farkaskutya...az.

Thomas Dantes 2016.09.01. 20:23:52

Ja: és a csont és a kutya. A kutya nem eszik csontot. A csontban nincs sok tápanyag-velő-, A farkas se eszik csontot
Az a hiéna . Az megint másik faj.

Amikor a farkas mégis ráfanyaldik a szinte tisztára rágott csontra, annak oka az éhezés.

A kutya meg szeret rágni. Fát is, csontot is.

she_wolf 2016.09.01. 20:33:28

@szita szita péntek:
A kutya simán megeszi magától a szőlőt. Ahogy a vadon élő farkas is.

Kertes házban élünk, kutyánk 1989 óta volt, van, és lesz is, míg csak élünk. Felnőtt kutyának kajaidő van este, azon kívül semmi nasi. Kölköknek idő szerint, azt szigorúan betartva. Nasi dettó nuku!
Jutalomfalat van kicsiknek, nagyoknak, kifejezetten nekik való.
Marha lábszárcsont főzve nagyon tuti fogápoló és játék. A csöves csontoknál a falvastagság és a törés fajtája számít. Ha hosszában hasad (mint a csirkéé), akkor veszélyes lehet kistestű kutyák belére nézvést.

Ha a konyhába téved valamelyik amikor ott ügyködöm, általában kiküldöm. Kicsi a konyhám:)
Olyan nincs, hogy a kutya "elmosogat", saját edényeik vannak. Én nem eszem az övéből, ő nem eszik az enyémből.
Asztalról sem kapnak semmit, én sem háborgatom őket, amikor ők esznek.
Lakásban is tartottunk kutyát, nem volt baj, de miatta költöztünk kertes ingatlanba:)
Nem osztom a nézetedet, hogy a kutyának nem lenne szabad lakásban élnie, ez nagyon függ a gazda igényeitől, a kutya fajtájától, habitusától. Ha a két igény nem találkozik, akkor van baj.
Osztom K. Lorenz véleményét, miszerint: "Kutya nélkül lehet élni, de minek?":D

she_wolf 2016.09.01. 20:57:08

@Ballaja:
Sok dolog előfordulhat, csak nagy vonalakban lehet általánosan fogalmazni.
Van, akinek jelentős mennyiségű csoki sem kottyan meg (ld.: fentebb), van, aki egyszer felfal egy táblányit, és kakukkoltak neki.
Nálunk a zöldséget, gyümölcsöt is ették/eszik a kutyák. De nem az a fő összetevő. Imádják a nekik készített rizses húst, embereknek való fűszer nélkül, csak némi sóval. Görögdinnye, tv.-paprika, uborka...:D

2016.09.01. 21:16:48

A csont dolognál kíváncsi lennék statisztikákra, sejtettem, hogy ilyen trollkodás lesz belőle.
A sztori elméleti síkon hihető. A kutya szerintem nem a csontot szereti hanem a hús ízt ami belőle jön. Senki nem mondja, hogy vegán kutyát kell nevelni, lehet húst is adni, ha valaki mégsem adná oda az ebéd csontmaradékait.

she_wolf 2016.09.01. 21:45:42

@vuvuzela importőr:
A csont attól függ, hogy milyen csont. Jó tömör főtt csont, vagy vastag falú velőscsontot főzve bármikor. Én legalábbis ki-megfőzöm, megelőzendő a komolyabb bajokat.
Ha garantáltan egészséges "zsákmányállatról" van szó, oda lehet nyersen ia adni, de én inkább elővigyázatos vagyok. Magam sem eszem nyers húst. Igen, tatárbifszteket sem!:)
A kutyák szerintem inkább játszanak a csonttal, régről maradt vad ösztöneiknek engedelmeskednek, amikor elássák, előszedik, megint elássák.... jó, legyen, lakásban eldugják:)
Amikor egyszerre sok kutya volt nálam (elég gyakran) nem kaptak csontot, mert azért 6-7 felnőtt kutyát szédszedni -ha összakaptak rajta- emberes dolog, bárki megsérülhet.

A csont nem kutyaeledel. Ha valaki megnézi egy kutya székletét, nagyjából képben van az etetését illetően is.

pizo 2016.09.01. 22:20:25

Kutya (több), macska naponta kap tejet, rendszeresen sajtot - fehérje mint a hús... én szedem a végterméküket, nem nagyon van hasmenésük... hányni sem szoktak, nem puffadnak, virgoncak. A kutya most 8 éves, eddig még beteg nem volt, a macska 4,5, ő sem. Másik kutyát 14 évesen kellett elaltatni mozgásszervi gond (csípő, nem tudott már lábra állni) miatt, nagyobb testű eb volt. A gyomrával soha nem volt gondja, 9 évig élt nálunk.

Zoli

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.01. 22:49:23

@Bobby Newmark: És azt is láttad, hogy miután kiszárad, porrá szétesik? A kutya megemészti a csontot.
Van pár kutyám, akik bevágnak pl egy sertés keresztcsontot és hüvelyujjnyi golyókat szarnak. ami porrá széttörhető, egy darab csontszilánk nincs benne.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.01. 22:52:08

@she_wolf: Mi az hogy a kutyák összekapnak valamin? Nekem 8 kutyám van, a verekedés nálam elképzelhetetlen. Még acsarkodás sincs. Akkor nem tudsz velük bánni. Igaz én a legkisebb morgásért szétcsapok köztük, nálam egyik sem merné megmarni a másikat. Még a kaja elvétele is tilos a másiktól.

conchita wurst 2016.09.01. 23:02:29

A boxerem eccer bevágott egy 1,5 kilós csokitortát egyedül, attól beájult mondjuk, de kialudta. Asszem én is befeküdtem volna tőle, pedig 4x akkora a testsúlyom.

A boxer evett csokit, csontot (naná), a szőlőt, meggyet maga szedte.

A bichon imádja az almát, csokit, tejet, sajtot, joghurtot, nameg persze a csontot. Persze 4 kilós kutyának nem adok 10 deka csokit zabálni, pedig vinné a kis genya.

Igaz, kutya-életmód magazinokat egyik kutyám se olvasott, hogy megtudja mekkora életveszélyben forog az élete.

conchita wurst 2016.09.01. 23:24:26

@she_wolf: Régen a nyomkereső kutyák szaglását pirospaprikával, borssal tették tönkre az előlük menekülők.....de csak ideiglenesen, persze. Úgyhogy a sajttól se hiszem hogy szétmenne az orruk, bár a Pálpusztai ordasan büdös....:)

conchita wurst 2016.09.01. 23:30:23

@pizo: Mér a kutya az anyjából mit szopik, bort, vagy olajat? LoL. Persze hogy nem árta kutyának a tejtermék, meg a csont.

Az van, hogy ha a kutya száraz tápos, tehát csak azt eszik, és egy nap tejet adsz neki, akkor benyalja és kihányja vagy összefossa magát. Tehát ha váltod a kajáját akkor legyél fokozatos.

De hé, az ember aki nem iszik tejet sose aztán lenyom 2 litert szintén összefossa magát, ez normális. Én meg 5 éve a napi liter tejet beverem, oszt akkor sincs gond, ha 3 liter sörrel kísérem le!

Larry Silverstein 2016.09.01. 23:36:21

Levonom a következtetést akkor: 'Hányik mint a lakodalmas kutya'

- ez a posztban részletezett baromságokkal ellenétben csak annyit jelent, hogy az a kutya (meg ember), aki mindent mohón összezabál, amihez nincs hozzászokva, az okádni és fosni fog, amibe különben senki nem halt még bele soha. Dehidratációt okoz a korrektség kedvéért, tehát utána inni kell!

- és a kutyák magukat hánytatják meg ha rossz a gyomruk, odamennek a megfelelő füfajtához, legelésznek belőle aztán okádnak. Ismerik az ősi indián gyógymódokat.

she_wolf 2016.09.01. 23:36:54

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Nem feledd, én nem vagyok sem tenyésztő, sem munkakutyás!:)
Nálunk jellemzően olyan keverék ebek voltak/vannak, akiknek legalább egy felmenőjük kotorékeb volt. Most egy valószínűsíthetően fajtatiszta J.R. és egy óriási tacsi- (és talán) erdélyi kopó jellegű keverék van. És ha J.R.-nek kell valami, akkor nagyon önfejű tud lenni:D
Na ezt a párost szorozd meg 2-3-mal, adj hozzá egy (két) hobbikutyást, és kész is a cirkusz, ha az ember nincs észnél.
Az "irigy kutya" mondásunk nem alaptalan:) Komoly hirig még nálam sem volt, másnál már nem egyszer láttam, de egymásra morgás, fogvillantás már igen. Tőlem meg egy határozott, és jól hallható "NEM!":)
Érdekes módon a kaját nem féltik egymástól. Külön, de nem egymástól elszeparáltan etetek, és nincs belőle gond. Viszont van rituálé: kajálás végeztével "elmosogatnak" egymás után. Ezt soha egy kutyásnál sem láttam még eddig.
Bezzeg egy 1000 éve a kertben hagyott akármi miatt képesek balhézni:) Imádom őket:D

BéLóg 2016.09.01. 23:54:32

Röhej. Már az N-edik alkalommal.
A csonthoz csak annyit: A libának meg a pulykának vannak olyan üreges csontjaik, amelyek SZILÁNKOSRA törnek, ez valóban okozhat bajt. na de a csirkecsont? Azt bármikor elharapom még én is, hát még egy kutya! Soha életemben nem hallottam arról, hogy kutya CSIRKEcsonttól orvoshoz került volna, itt persze nem feltétlenükl palotapincsire vagy pigmeus ebre gondolok...
A legtöbb hivatkozás olyan mint a "betiltjuk a dinnyelékelést mert szalmonellát okozhat" típusú parasztvakítás.
Ötszáz éve senki nem tud beszámolni arról, hogy valaha valakinek fertőzést okozott volna a lékelt dinnye. DE persze a kereskedőnek jó, hogy a szart is el tudják adni, hisz csak otthon derül ki.
Ergó ez a cikk is a kuytatápszeresek fizetett reklámnja, "szakértői" cikknek álcázva.

conchita wurst 2016.09.01. 23:55:22

Ja, a csokitortás eseten kívül, amikor a 8 személyes csokitortát a boxer 3 perc alatt lenyomta egymaga a 28 kilójával - ezt megúszta egy kiadós alvással - , másik baki is beficcent.

Eccer megtetszett neki a valahol elölhagyott használt étolaj és benyomott vagy fél litert az arcba...na az durva volt, szegény kutya 2-3 napig fosott + kihányt mindent amit utána evett.

Nna erre nem vok büszke, de látható hogy a kutya gyomra sokkal erősebb mint az emberé. És itt egy alig 150 éves, tenyésztett fajtáról beszélünk, a német juhász és az utcamix kutya gyomra még sokkal erősebb, gond nélkül emészti a teljesen nyers húst csontostul.

she_wolf 2016.09.01. 23:56:21

@conchita wurst:
Urban legend:) Van egy rakással. Mert Marcsa sógora mondta a Bélának, hogy Józsi látott már ilyet:D

conchita wurst 2016.09.02. 00:01:36

@BéLóg: Mivel a róka ezermillió éve eszik libát meg pulykát meg kacsát meg tyúkot, és a róka az kutya, akkor is ha nyávog, a kutyának elvileg ezektől nem lehet baja.

Ha olyan kutya, aki egész életét a panelben élte le, és még csak száraz tápot látott, akkor vigyázni kell, mert annyira megörül a csontnak, hogy esetleg túl hirtelen nyomja be.

De sztem a statisztika szerint van olyan ember is, aki belehalt a tejivásba, töltöttkáposzta-evésbe, vagy félrenyelte a libacombot, oszt meghótt. Na oszt?

she_wolf 2016.09.02. 00:08:32

@conchita wurst:
Olajjal már mi is majdnem megszívtuk. Régi típusú platnis vellanytűzhely, foglalt volt az összes lapja, és nem tudtam hova tenni az olajjal teli serpenyőt, hát letettem a földre a tűzhely mellé. El is feledkeztünk róla. Csakhogy egy idő után észrevettük, hogy marha nagy csönd van ám. KImegyek a konyhába, és látom, hogy a serpenyő mellett békésen szuszog az egyik kutya, és az olajnak legalább a fele hiányzik. De nem lett belőle baj:)
A kutya gyomra, bele másképp viselkedik, mint az emberé. Meg úgy általában igaz ez az állatokra, ezért normális ember szerintem nem hasonlítja össze a kettőt.

conchita wurst 2016.09.02. 00:19:26

@she_wolf: Én pont összehasonlítottam, de csak annyiban, hogy ember és ember gyomra között is van különbség, valamint a gyomor tud 'tanulni', azaz szoktatható.

Amikor olyan periódus volt az életemben, hónapokig nem ittam tejet, aztán megkívántam és benyomtam 1 litert és rosszul lettem, hasmenésem volt tőle. Most normális hogy minden nap iszom egy litert. Annyira megszoktam, hogy bármit utánaküldhetek, sört, dinnyét, amit akarok. A gyomor alkalmazkodóképes.

És ez ugyanilyen a kutyagyomornál is. Még évekig mütápos kutyát is rá lehet állítani a konyhai maradékra, nagyon fog neki örülni....csak fokozatosnak kell lenni, ennyi.

she_wolf 2016.09.02. 00:59:40

@conchita wurst:
Ez így igaz!:)
A fokozotosság mindenképpen betartandó, ha nem akarunk bajt akár magunknak, akár valamelyik állatunknak.
A vadon élő kutya- és macskafélék is betartják a fokozatosságot a kölykök nevelése során.
De azért az alapvető különbségeket nem árt szem előtt tartani, és ebben a posztban ez különösen igaz a csokira. Van, amit egy kutya szervezete nem tud tolerálni, van, amit az emberé (teobromin), sőt, ez utóbbinál kifejezett előnyök jelentkeznek bizonyos határok között. Nem egy fajba tartozunk.
Igaz, hogy szeretjük emberi tulajdonságokkal felruházni a kutyáinkat -pláne, ha rá is szolgálnak-, de azért mégis: kutyák. Másképpen működnek. És amiről azt hisszük, hogy jó nekik (mert nekünk is jó, vagy élvezetes), azzal kárt okozunk neki, esetenként valóban az egészségét, életét kockáztatjuk.
Bár a kutya nem olyan bonyolult szervezet mint az ember, náluk is előfordul, hogy ugyanarra az anyagra másképpen reagálnak.
Ha ez a poszt másra nem is, arra mindenképpen jó, hogy talán gondolatokat ébreszt, és az ember elkezd utánaolvasni dolgoknak. Ez pedig nem baj. Szerintem:)

Nálunk a gyári kutyakaja csak kényelemből (jó, lustaságból:D) van, külön főzök nekik. A gyárit is keverem: áztatott száraz+konzerv.
Embereknél pedig a tej és a szoktatás megintcsak jó példa, mert adj csak városi nyúlbél kissrácnak frissen fejt, egyszer ártszűrt tőgymeleg tejet, és nézd, hallgasd az eredményt...

conchita wurst 2016.09.02. 01:16:53

@she_wolf: Alapvetően hiszek abban, hogy a kutya jobban tudja mit szabad megennie, mint az ember.

Még az én elkényeztetett kutyáim sem ettek meg véletlenül sem mérges gombát vagy más ártalmas növényt, romlott húst sem eszik meg a kutya, macska.

Mi emberek is fogyasztunk olyan dolgokat, amik, ha kis mértékben nem ártanak is, de hasznosnak sem mondhatóak (pl. ide sorolom a csokit), mert a kakaó tartalmaz ugyan hasznos antioxidánsokat, a csokik 90%-a kakaót v. kakaóvajat max. nyomokban tartalmaz, hidrogénezett zsírt viszont annál inkább...ez a kutyának is belefér.

Nekem mind2 kutyám édesszájú, de én rontottam el őket. Mindenesetre az édes gyümölcsöt maguktól szüretelik nyáron, bár én mutattam meg nekik hol találják. Tehát ha a szervezetük nem is hasznosítja a tápanyagokat, a rostok ott sem ártanak szvsz.

De ez csak a parasztos eszem járása, meg a tapasztalat a kutyákkal.

she_wolf 2016.09.02. 02:10:41

@conchita wurst:
Az ember jó esetben az egész élete folyamán tanul. Ha jót tanul és azokat jól használja fel, akkor eredménye is lesz. Amit ma tudunk, még nem volt tudott X idővel korábban. Van, aki megreked, van, aki továbblép, újragondol. Szerintem ez így jó:)
A fejlődést szerencsére nem lehet megállítani.

Hogy ösztön, vagy tanulás eredménye-e az, hogy az állatok nem tekintenek mindent ehetőnek, azt nem tudom, de náluk az ösztön is másképpen működik. A teljesen más szervezeti felépítés, és ingerválasz, valamint ezek sokasága, együttese teszi az állatokat olyan csodálatosakká.
A kutya speciális olyan szempontból, hogy míg a vadállatok dolga az, hogy gondoskodjanak magukról (ha a mindenható ember kegyeskedik megengedni nekik), addig a kutyák társállataink, akikről nekünk illenék gondoskodni. Ha már ilyen szépen összejöttünk.
De itt is vannak vadhajtások, ez meg elkerülhetetlen. Vagy azért, mert embernek tekintjük a kutyát, vagy azért, mert kutyába se vesszük. Van, láncon, Cézár fogd meg!, vs. Kicsibabám, mondjad szépen, mama!

Nagyon sok kutyást és kutyát ismerek, a kezem alól is kikerült pár mentett jószág. Olyan gazdi, aki a kutyát valóban társállatának tekinti, meglehetősen kevés van. És ezt a lakóhelyemen is tapasztalom.

A rostok: egészen biztos, hogy a megfelelő rostok jótékonyan hatnak rájuk is. Az én kutyáim is zabálnák az édességet, módjával, ritkán, kizárólag jutalomfalatként kapnak.
A hangsúly a mértéken van mindig, ember, állat esetében egyaránt.
Coming outolok: a kutyáim legnagyobb öröme tanuláskor a ....... sajt:) Kicsi, centiszer centis kockák, és szerintem még fára is másznának érte:)
De egy kezemen meg tudom számolni, hogy egy évben hányszor kapnak. Irigy dög vagyok:) Meg a dió. Az megint olyan, amiért bármire hajlandóak lennének. Van diófánk, úgyhogy el lehet képzelni a betakarítást:D Igaz, azt együtt csináljuk, játékkal egybekötve. Élvezik. A dióbelet is:)

(Ha már állatok, és szervezeti működés, egy kis off: tegnap(?) olvastam, hogy a tasmán ördögök genetikai változással alkalmazkodnak a bennüket sújtó -számomra egészen különleges természetű- rákra, ezáltal remélhetőleg ellenállóvá válnak vele szemben. Nagyon örülök a hírnek:D Bocs' a kis kitérőért!)

conchita wurst 2016.09.02. 02:21:51

@she_wolf: Igen, most hogy mondod a dióbél a bischonnak is nagyon bejött, a sós mogyoró meg a sajtkocka is, meg a piskóta is....de a joghurtos poharak kinyalásáért is odavan. Szóval szeretik a kutyák a jót..:)

És mindig nagyon okosak lesznek a fent felsoroltak bármelyikétől...:)

she_wolf 2016.09.02. 03:38:20

@conchita wurst:
Ízlések és pofonok, ugyebár:)
Van egy jákóm is, ő naponta kap pirítatlan, sótlan mogyorót. Azt látni kellene, amikor leül mellém a két kutya, és hesszelik, ahogy adom a madárnak egyenként, héjastól a cuccot, és míg ő kibontogatja, falatozik, beszélgetünk egymással. Mármint a madár és én. Az ebek meg ülnek, és néznek azokkal a szemeikkel, én meg közben görény vagyok, mert tudomást sem veszek róluk:D

A kutyáim jólneveltek, nem lopnak, de ha valamit a földön találnak, az szabad préda. Így lettek/lettünk nevelve. Csak tényleg arra kell figyelni, hogy mennyi az annyi. Szerintem.
Közben nézelődtem a neten, gyakorlatilag szinte az összes hasonló témájú írásban a fentiek vannak felsorolva (a kutya meg fel van mászva a fára:D), jellemzően alaposan túltolt címekkel felhívva a figyelmet.
Mint korábban mondtam: gondolatébresztőnek jó, hogy ennek alapján utánanézzen az ember. Aztán remélhetőleg lesz is annyi józan esze, hogy jól döntsön.

Lexa56 2016.09.02. 05:55:40

@Thomas Dantes: Kedvesem a kutyám keverék volt. A megjelölés a méretre vonatkozott.

Lucifer Morningstar 2016.09.02. 05:59:43

Mákos tészta kovászos uborkával. Szomszéd pék ebje imádta.

Cogito sum (törölt) 2016.09.02. 06:46:32

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Nálunk nagy szilvafák vannak és amikor potyog a kutyák folyamatosan eszik - magostól Semmi bajuk tőle a mag másnap a szokásos úton kiürül.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.02. 07:11:41

@conchita wurst: A csokitortában nem sok a csoki. Sajna az tény, hogy a csoki egyes anyagai tönkrevágják a kutya veséjét.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.02. 07:12:46

@Cogito sum: De nem is kicsi kutyáid vannak gondolom. Egy őszibarack magja meg még a közepes kutyának is probléma lehet.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.02. 07:14:10

@conchita wurst: "Mér a kutya az anyjából mit szopik, bort, vagy olajat? LoL. Persze hogy nem árta kutyának a tejtermék"

A kutya anyatejben kérdés mennyi laktóz van. A kutyák egy része ugyanúgy nem tudja megemészteni a laktózt mint egyes emberek.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.02. 07:16:52

@she_wolf: Én is imádom őket. Van több bolond vizslám és pár befogadott/szomszédtólátköltözött keverékem. Abból 3 kifejezetten veszélyes. Nekem muszáj kőkemény rendet tartanom, a legkisebb balhé miatt is kapnak. Nem szívesen teszem, de muszáj.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.02. 07:19:45

@conchita wurst: "Még az én elkényeztetett kutyáim sem ettek meg véletlenül sem mérges gombát vagy más ártalmas növényt "

Odatehetem a gomba pörköltet a kutyáim elé. Otthagyják. A kutyák ösztönösen nem eszik meg a gombát.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.02. 07:21:19

@she_wolf: " Meg a dió. Az megint olyan, amiért bármire hajlandóak lennének. Van diófánk, úgyhogy el lehet képzelni a betakarítást"

Három nagy diófám van. Érdekes, mégsem találok sohasem diót a kertben, csak héjat. :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.02. 07:25:52

Azt sose feledjük el, hogy a kutya akár a dögre is rávetemedik ha kell, éhezik egy hetet is minden gond nélkül, emésztő rendszere vízszintesen helyezkedik el és emésztése 24 óra ellentétben az ember kb 6 órás emésztésével.
Tehát a kutyát naponta egyszer kell etetni és nem nassoltatni.
Hetente egyszer, egy napot éheztetni kell, csak vizet kapjon, hogy teljesen kiürüljön az emésztő rendszere.
Ez több állatorvos egybehangzó javaslata.

esoutankoponyeg 2016.09.02. 07:55:48

azon, hogy ne adjunk csontot a kutyának felvontam a szemöldököm. egy újabb hülyeség, ami kikerült az indexre. asszony kutyája közepes méretű uv (utcai vegyes - keverék) a csirkecsontot olyan élvezettel ropogtatja, hogy az ember megkívánja tőle. ellentétben a száraz kutyatáppal, napokig rá sem néz, néha már trükkre van szükség (májkrémmel, kutyaszalámival stb. bekeverni), hogy megegye.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
miénk is szereti a diót

Endre Udvaros 2016.09.02. 08:39:42

vörös vérsejt... az mi?

mone1234 2016.09.02. 09:08:20

csirkecsontot valoban nem szabad FÖZVE
nyersen igen. Akkor nem szilankosan törik, nyugodtan eheti- es ezzel a roka/ csirkecsont Dilemma is tiszta.Ertem?

A sajt Sem stimmt igy ahogy van. Tessék utana olvasni,egyes sajtok még egészségesek is a kutyának.De nem csak a sajt, hanem a túró is...a BARF etkeztetes egyik fontos eleme. Mi a BARF? olvass utana.

A többi oke, de nem tuloznék ennyire. Minden elöleny mas es emiatt maskepp is müködik. Ismerek kutyakat akik fürt szamra zabaljak a szölöt (mert titokban teszik. Egyszerüen leszedik maguknak) es semmi bajuk. De ismerek olyat is akit 1 szemtöl kórházba kellett vinni.

Mielött egy ilyen cikket írnék, alaposabban informálódnék és inkább pro kontra stilusban irnam. Tehat szubjektiven, hogy "egyesek erröl ezt mondjak, masok meg azt, de valoszinüleg a közep ut az igaz". Legyetek jok es hülyeseget ne irjatok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.09.02. 10:06:41

she_wolf 2016.09.01. 17:03:22:

"Nem azzal van baj, hogy a kakaó teobromint tartalmaz, hanem azzal, hogy az nem ürül, hanem felhalmozódik a szervezetben!"

Hadd pontosítsam. Lassabban bontja le a kutya szervezete, ezért (testsúlytól függően) nagy mennyiség elfogyasztása után ÁTMENETILEG megnő a teobromin-koncentráció a kutya szervezetében, ami szívleállást okozhat.

Én macskás vagyok, és a cicák szerencsére a kutyákál jobban tűrik, de eszembe sem jutna csokoládét adni nekik. Biztos ami sicher.

Bobby Newmark 2016.09.02. 10:23:24

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Nem mondtam, hogy nem, csak ne hiányoljuk már a csontot a kutyaszarból, mert ott van benne porítva. :P

Bobby Newmark 2016.09.02. 11:02:19

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Az miért jó, ha kiürül az emésztőrendszere?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.09.02. 12:22:34

@Bobby Newmark: Mert a kutyának, mint ragadozónak az a természetes, hogy akár napokig éhezik. Húsevő, emésztőrendszere vizszintesen helyezkedik el. Ha kajál úgy hogy még nem ürített ki mindent, kevéssé távoznak el a nem kívánatos anyagok.
Állatorvost kérdezz meg, mind ezt mondja.
Pont ugyanúgy hasznos mint az embernél egy kis koplalás.

she_wolf 2016.09.02. 12:50:07

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
A koplaltatás nálunk is megvan, már az első kutyánktól kezdve. Kezdők voltunk, daktari mondta hogy kell, és miért kell. Azóta betartjuk.
És a másik fontos dolog ami eddig kimaradt: bárki és bármeddig van nálunk, bármit csinálunk közösen, a kutyákat rajtunk kívül senki nem etetheti! Egyetlen kivétel a barátnőm, ha mi esetleg elutazunk, de ez sem nagyon fordul elő, ha őket itthon kell hagyni.
Az élelem megtagadására nem volt könnyű megtanítani egyiket sem, de mindenképpen hasznos nekünk is és nekik is, ha nem etetheti őket bárki.

A döggel (és az általuk levadászott állatokkal) eddig mindegyik érdekes viszonyban volt, szívesen kóstolgatták volna, és bele is hemperegtek már. Egyik ebemet ezért állítottuk pályára a Városligeti tó irányába:D A vizet elsőre már nem élvezte annyira, mint a döglött galambbal való "ölelkezést". Tönkretettük az álcáját:D
De még így is rohadt büdös volt, mondtam a férjemnek, hogy inkább kössük a kocsi után:D

she_wolf 2016.09.02. 13:03:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Valóban így pontos, nem marad bennük örökre, csak az emberhez képest sokszoros a lebontási ideje.
És ha valakinek megvan az az eléggé helytelen szokása, hogy csokival jutalmazza, kényezteti a kutyát, akkor az felhalmozódáshoz, elhulláshoz vezet előbb-utóbb.
A poszt címei mindig valami világvége sugallattal fogalmazódnak meg, mert nem arról van szó, hogy egy kocska csokitól egy egyébként egészséges német dog elmegy az örök vadászmezőkre.
Ugyanakkor jó is olyan szempontból, hogy felhívja a figyelmet a megelőzésre.
Ahogy írtad: biztos, ami zicher!:)
Ettől még történhet "baleset", amit viszont jó, ha a laikus nem bagatellizál.

(Hálás köszönetem annak/azoknak, akik írtak a xilitről, most is tanultam valamit, köszönöm!)

she_wolf 2016.09.02. 13:19:03

@mone1234:
A cikk laikus kutyaszerető kutyatartóknak íródott -gondolom én. És inkább talán az előre gondolkodásra késztet, mint az utólagos megbánásra.
Kutyának kutyának valót, embernek embernek valót.
A dingók, farkasok, vadkutyák nem vadásznak vajas kenyérre, tejszínhabos tortára, az ember pedig nem teszi fel a nyers fél marhát, tollas kacsát az ebédlőasztalra, és nem eszi meg nyersen. Nagyjából ennyi a lényege:)

Bobby Newmark 2016.09.02. 13:20:50

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Farkasról ezt az állítást azonnal elfogadnám, kutya esetében azért vannak fenntartásaim. Főleg a túltenyésztett kis nyomikkal kapcsolatban.

Bobby Newmark 2016.09.02. 13:22:32

@she_wolf: Xilitről azt is megjegyezném, ha már szóba került, hogy embernél már közepes mennyiség is hashajtó hatású.
Bátyámon röhögtem jókat, amikor bezabált egy tepsi xilites süteményt, aztán a másnapot a retyón töltötte. :P

élhetetlen 2016.09.02. 14:55:55

@she_wolf: Ez tulajdonképpen az egész off, de mesélhetnékem van. Negyven, ötven éve nem igazán vettek falun kutyatápot. Ették, amit mi. Ha becsúszott egy hosszú munkanap, mi ettünk hideget, de a kutyának nem mondhatod, hogy nem értem rá. Rántott leves, beleszelt kenyérrel. De volt olyan is, hogy arra mentem haza, hogy anya szeli kockára a zsíroskenyeret, és kockánként a zsíros felével ragasztja össze. „mert, ha kiviszem a zsíroskenyeret, csak lenyalja róla a zsírt, így a szagáért megeszi”. Macskák. 2-7 db között mozgott a számuk. Semmi luxus, egy tejes tál, egy vizes tál, egy tál kenyér. (ez a napközbeni ellátás volt, vacsorát előbb kaptak, mint mi, hogy ne kunyizzanak, de ettől még kunyiztak, persze Anyánál). Volt, amelyik beáztatta a kenyeret, úgy ette meg. Volt, amelyik csak belemártotta, kivette, úgy ette meg. Volt, amelyik csak száraz kenyeret evett, és vizet ivott rá, és már húzott is el. Még durvább, a disznók. Elhiszem, hogy egy telepen, ha már elég éhes, megeszi, amit kap, de nálunk az volt a cél, hogy az anyák jól érezzék magukat, és jó kondiban legyenek. Ledarált szemestakarmány. Az egyik úgy ette meg, ha majdnem folyósra volt vízzel keverve, a másik úgy, ha majdnem száraz volt, a harmadiknak bele kellett ütni egy tojást, mert, ha nem volt benne, akkor megszagolta, és otthagyta. Csak azt akartam mondani, hogy, ha egy állat válogathat, ugyanúgy válogat, ahogy mi is. Mostani eset. A kutyának a csont az nem kaja, hanem játék. Főleg, ha partner is van hozzá. A sógornőm mesélte. Az öcsém kivitte a báránylapocka csontot a kutyának. Aztán kinézett, hogy a két méteres útról miért nem ért még vissza az öcsém. Térdelt a füvön, szájában a csont egyik vége, a kutyáéban a másik, morogtak, és röhögtek egymásra, és húzták a csontot. Kész.

she_wolf 2016.09.02. 15:10:22

@Bobby Newmark: A tapasztalatnál semmi nem tanít jobban!:D
Van itthon xilit is, meg cukorpótló is, italokba használok belőlük. Sütés-főzéshez hagyományosan a cukrot, amíg egyikünknél sem lép fel kényszerítő tényező ennek megváltoztatására.
Szegény bátyád!:)

A kutyáknál felesleges az édesítés (inkább kerülendő), noha szeretik az édes ízt. Ha változatosan etetjük őket, akkor erről az "élvezetről" nem kell lemondaniuk, mert gyümölcs formájában hozzájuttathatuk őket. Alkalmanként, ofkórsz:D+
Ha már a gyümölcsöknél tartunk, túrtam, és találtam egy -szerintem- jó írást, megosztanám:
kutya-portal.hu/gyumolcsok-melyeket-kutyaink-is-biztonsaggal-fogyaszthatnak/

élhetetlen 2016.09.02. 15:32:10

@she_wolf: Bocs, csak hozod elő a „szép” emlékeket. Nem tudom, milyen büdös egy döglött galamb, mert a baráti család baráti kutyája Balatonon egy több napos döglött halban fürdött meg. Nem semmi volt. Ráadásul a ház ilyen szempontból használhatatlan, mert a fürdőszobák a csatornába, az esővíz egy csövön keresztül a ház előtti árokba megy, tehát nincs az udvaron vízelnyelő. Márpedig ezt az állatot nem lehetett bevinni a fürdőszobába, mert akkor három napig mi nem megyünk be. Árok, sampon, slag, és nagyon, nagyon rosszalló pillantások a sétálók részéről. De meg kellett csinálni, mert a kutya a szobában (néha az ágyban) aludt, mert Pesten egy panelben élt.

she_wolf 2016.09.02. 15:42:53

@élhetetlen:
A ragadozókat nem elégíti ki túlzottan a kenyeres "diéta", és alkalmanként a kényszer nagy úr. Gyerekkoromban láttam én is hasonlókat, nem gondolkodtam rajta, biztosan úgy jó, ahogy csinálják -gondoltam. Azóta felnőttem, megvénültem és folyamatosan tanultam erről is.
A múlttal nem nagyon lehet mit tenni, lehet nosztalgiázni, egykori világokat, életeket összehasonlítani a jelenlegivel és tanulságokat levonni. Ennyi haszna mindenképpen van.
Gondolom, az neked sem jutna eszedbe most, hogy kenyéren és rántott levesen tartsd a kutyádat, mert tudod, hogy az ilyesfajta "diéta" hiánybetegséghez vezet. És szereted a kutyádat annyira, hogy ezzel a tudattal ne akarj együttélni.

A csont valóban játék, noha vannak, akik határozottan állítják (a Pesta nevű tudományos munkatárs a kocsmából), hogy sokat kell kapnia a kutyának, mert abból nyeri ki a calciumot, és minél többet, annál erősebbek lesznek a csontjai. Bizomány!:)
Most leállsz vele vitatkozni? Mert vitázni nem lehetne:(

A válogatás: első kutyánk elé próbálkozásként letettem egy szelet vajas (nem margarin!) kenyeret, rajta szalámival, szelet sajttal, paprikával, uborkával. Sorrendben így tüntette el a cuccot:
-uborka
-paprika
-sajt
-vaj nyalogatása a kenyérről (!)
-szalámi.
:D
Ezt eljátszottuk egy párszor élete során.
Az uborka héjáért, paprika csumájáért képes volt kiborítani a kukát, mert ő egy ilyen volt:)
A mostani kutyáim ezeket nem igazán hajtják, de a gyümölcsöket szívesen eszik. No meg a hús hússal!
A következő meg... majd kiderül:)

she_wolf 2016.09.02. 15:51:44

@élhetetlen:
Napok óta nem nevettem ilyen jót!:D Nagyon köszönöm!:)
Döglött halban....basszus! Eskü, a könnyem potyog írás közben. Meg hogy panel... tejóisten!:D
A döglött madár sem volt éppen vanília, de el tudom képzelni a helyzetet. Szegény kutya:) Pedig ő csak ösztönlénykedett, engedett egy ősi késztetésnek ....

Nálunk már nem alszanak ágyban a kutyák. Az első még igen, aztán belekeveredtem a sűrűjébe, és onnantól csak ember használhatja a hálószobában az ágyat.
Így van béke és kényelem.

élhetetlen 2016.09.02. 16:12:58

@she_wolf: Lehet, hogy félreérthető voltam. Nem mi alkalmaztunk „kenyeres” diétát, ez a macska nem jött haza vacsorázni, nem döglött a többiekkel a szennyesláda párnáin, csak néha benézett kenyeret enni. Valószínűen vadászott, hogy egerekre, vagy madarakra, azt nem tudjuk már meg, aztán néha lenyomatta egy kis szárazáruval. A kenyér, rántott leves meg úgy kezdődött, „Ha becsúszott egy hosszú munkanap, mi ettünk hideget, de a kutyának nem mondhatod, hogy nem értem rá.”. Nem baj. A csont. Persze, hogy jó étrendkiegészítő bizonyos korig, és szeretik is, de bizonyos kor után már szorulást okoz. De eszemben sincs vitatkozni, sem veled, sem senkivel. Csak „megihlettél”. És csak arról írtam, hogy az állatok ízlése is különböző.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.09.02. 16:24:02

@drover(fanyul társa): de jó, hogy előttem valaki leírta. :D Baromságokat ír. Bár a hagymánál spec. beletalált.

she_wolf 2016.09.02. 16:46:42

@élhetetlen:
Nem értettelek félre:)
De tényleg láttam régebben, hogy bár szerették a kutyát-macskát pláne vidéken, ahol kötelező eleme volt a háztartásoknak, mégsem merült fel bennük, hogy ezt vagy azt talán nem jól teszik. Nincs ezzel semmi baj:)
Nekem a kutya nem a munkaeszközöm, nem azért tartom, mert itt így illik, és különben is kell a portaszolgálat, hanem a lénye miatt. Mert beléjük szerettem:) És akit szeretek, azzal igyekszem jól törődni.
Szóval tényleg nem értettelek félre, csak hangosan gondolkodtam bele a világba:)

A macskák hihetetlenül jó fejek -szertintem:) Én szeretem őket is (melyik állatot nem?), csak a kutyáim nem igazán. Éppen ezért az én kutyáim ebből az okból sem mehetnek a bejárati kapu környékére.
Szomszédok cicáit szoktam látni az előkertünkben délután sütkérezni, néha elhaverkodom velük.
A férjem allergiás a macskaszőrre, bár az én meglátásom szerint ez inkább pszichoszomatikus nála, mint valós.
Gyerekkoromban voltak cicáink, soha nem firtattuk, hogy hol és mit kajáltak. De az megmaradt bennem, ahogy a kistestű madarakra vadászott. Sikeresen!

Vitatkozásról pedig szó sincs, véleményt cserélünk, meghallgatjuk egymást:)

she_wolf 2016.09.03. 21:42:44

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Tényleg jó, és lényegretörő olvasmány, egyszerű, mint egy faék.
Nem guszta dolog tanulmányozni egy állat bármelyik végéből származó cuccát, de egy felelős állattartónak ez nem szabad, hogy gondot okozzon.
És jó tudnom, hogy ezek szerint túl sok mellényúlásom nincs/nem volt kutya-egészségügyben eddig:)
A végtermélek szaga, színe, állaga árulkodó.

Egyetlen dologhoz lenne észrevételem a cikkben:
"Általános szabály, hogy az állott, kellemetlen szagú, lejárt szavatosságú, bizonytalan eredetű élelmiszert – amit mi sem ennénk meg – kutyáinknak se adjuk oda."
Ez így eléggé sarkított, ráadásul ha megfordítjuk a tanácsot, hibát követünk el. Szerintem.
Pontosan azért, mert ő kutya, én pedig ember vagyok;)

háziállatkedvelők 2016.09.03. 21:55:46

Kedves Kommentelők!

El sem hiszem, hogy ilyen sok hozzászólás született a cikkhez. Nagyon köszönöm nektek, hogy moderálás nélkül tudtam meghagyni minden véleményt. Hiszen Ti mindannyian felelős állattartóként reagáltatok, nem mocskolódó hangnemben mondtátok el tapasztalataitokat, véleményeteket. Az oldal célja pont az - ellentétben egyes kommentelők véleményével - hogy közösség épüljön, segítő szándékkal minden állatbarát számára. Célunk, hogy egy idő után itt bárki találhasson kérdésére választ, és a többi érdeklődő segítse őt útmutatással.
Az általatok adott rengeteg hasznos információt összegyűjtjük és hamarosan közzétesszük azokat.
Köszönet érte valamennyiőtöknek. Reméljük, hogy továbbra is olvasói maradtok blogunknak és segítitek munkánkat megjegyzéseitekkel.
Üdv. Háziállatkedvelő

she_wolf 2016.09.03. 22:24:13

@háziállatkedvelő:
Örülök, hogy bejelentkeztél, további sikeres munkát -én drukkolok Neked!:)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.09.04. 09:23:34

@she_wolf:

"Ez így eléggé sarkított..."

Igen, az, de ha az ember biztosra akar menni, akkor talán érdemesebb betartani, persze ésszel, nem vakon követve. A legtöbb bolti tejföl (nem a tejipari hulladék frissfölről és társairól beszélek, amelyeket még ilyen névvel sem lenne szabad forgalmazni) pl. jóval a szavatosság lejárta után is teljesen jó. Én is megeszem, a cicáimnak is adok belőle.

De a minap elfelejtettem betenni a hűtőbe a felbontott macskakonzervet, csak másnap vettem észre. Vsz. nem lett volna tőle bajuk, mégis kidobtam, pedig drága konzerv volt. A jobbfajta konzervekben nincs vagy csak alig van tartósítószer, és az üzemanyag az állatorvosig többe kerül, mint a kidobott konzerv.

she_wolf 2016.09.04. 12:08:34

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Azon már sokszor elgondolkodtam, hogy a nagyipar miből csinálja a tejfölszerű izéket:)
Nagy poharas (450 gr.) tejfölt szoktam venni, és ha nem használom fel az egészet, akkor a fóliát teljesen leszedem a tetejéről, és mielőtt visszatenném a hűtőbe, a műanyag kupakot szárazra törlöm. Megfigyeltem, hogyha a lecsapódott pára belekerül, reszeltek neki, megpenészedik egy nap alatt.

A kutyáknak készült konzervet még nem kóstoltam, pedig némelyiknek olyan jó szaga van, hogy szívesen megtenném:) Ha egy napra kint maradna belőle valemennyi, szerintem simán odaadnám nekik. Mielőtt bármilyen konzerv maradékát hűtőbe tenném, átrámolom rendes edénybe. Ez megrögzült bennem, és így is marad:)

Terézágyú 2016.09.05. 11:30:23

Az embernek a hal méreg!!!! Gondoljátok csak meg: szálka van benne, és attól meg is lehet fulladni!!!!

Ne egyetek halat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

she_wolf 2016.09.05. 15:24:35

@Terézágyú:
Máés okból szabad nem enni halat?

Hirdetés

Háziállat kedvelők blogja

Hasznos és érdekes cikkek a világ minden tájáról azok számára, akik imádják kis házikedvencüket, legyen az akár cica, kutya, tengerimalac, vagy ló.

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

süti beállítások módosítása